5 tips voor het bereiken van je doelen

doelen_bereiken_coaching_training_christiaanvanos

Het nieuwe jaar is weer een feit en dat betekent ook dat we weer volop bezig zijn met goede voornemens en doelen stellen voor het nieuwe jaar. In de praktijk blijkt echter dat er maar weinig mensen zijn die hun gestelde doelen ook daadwerkelijk bereiken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat minder dan 10% van de mensen erin slaagt hun goede voornemens vol te houden. In deze blog deel ik een aantal tips en strategieën die ervoor zorgen dat de kans dat jij je doelen wél bereikt vele malen groter wordt. Deze onconventionele tips gaan echt een positieve impact hebben op je leven.

En de kans is groot dat deze tips anders zijn dan de tips die je wellicht weleens eerder hebt gehoord.

Tips om je doelen wél te behalen

  1. Gebruik versterkende taal

De taal die jij gebruikt bij het formuleren en uitspreken van je doelen, is erg belangrijk voor het succes ervan. Om te beginnen is het woord ‘voornemen’ niet bepaald krachtig en motiverend. Je iets voornemen laat nogal wat ruimte om geen actie te ondernemen. Voel voor jezelf maar eens het verschil tussen de volgende twee doelen:

  • Ik neem mezelf voor om dit jaar drie keer per week te sporten
  • Ik ga dit jaar drie keer per week sporten

Vermijd verder ook het werkwoord ‘proberen’ wanneer jij praat over je doel. Proberen is weliswaar comfortabel (lekker voorzichtig), maar ook hier geldt dat je jezelf (eigenlijk je brein) ruimte geeft om het niet te doen, om excuses te bedenken of om op te geven op het moment dat het even niet gaat zoals je wilt. Doen, actie ondernemen of verandering in gang zetten zijn krachtiger en laten veel minder ruimte voor dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat ‘het ook oké is om vanavond op de bank te blijven zitten met een zak chips’.

  1. Behandel je doelen als intenties

We behandelen doelen vaak als alles of niets situaties. We leggen ons zelf ontzettend veel druk op en we voelen ons schuldig of schamen ons op het moment dat we uit koers raken en niet doen wat we ons ten doel hadden gesteld.
Intenties hebben een heel andere energie; er zit meer compassie en zelfliefde in. Ze binden ons niet vast aan een bepaalde uitkomst of een vast resultaat. Een intentie vraagt je simpelweg om je dagelijks bewust te zijn van waar je naartoe wilt en dat je moeite doet om daar te komen.
Als je graag een gezonder eetpatroon wilt, maar toch die tweede cupcake op je werk naar binnen werkt, kan het voelen alsof we gefaald hebben en soms is dat dan ook meteen genoeg om ons doel op te geven.
Maar als je een intentie zet om gezonder te eten, kunnen we met minder kritiek naar het eten van die tweede cupcake kijken en er oké mee zijn dat we niet perfect (hoeven te) zijn.
Onze intentie geeft ruimte om gewoon weer opnieuw te beginnen, zonder verstrikt te raken in zelfkritiek. We kunnen gewoon weer verder en bedenken dat het volgende moment of de volgende dag, ons weer nieuwe mogelijkheden biedt om onze intentie eer aan te doen.

Intenties maken doelen haalbaar en bieden ruimte om naar je doel toe te groeien. Zelf zie ik het als een soort laadbalkje op je computer. Stapje voor stapje vult het balkje zich, procent voor procent. Soms blijft het installeren van het nieuwe gedrag dat hoort bij mijn doel even hangen, maar langzaam maar zeker kom ik dichter bij de 100%.

  1. Focus op wat je wel wilt, niet op wat je niet wilt

De doelen die wij ons zelf stellen komen vaak voort uit een flinke dosis zelfkritiek. De focus ligt op wat we niet meer willen. Niet dik willen zijn, geen ruzie meer maken in onze relatie of met collega’s, stoppen met ongezond eten etc. De focus ligt op wat we niet willen, of wat we willen vermijden. Het probleem met deze formulering is dat ons brein en onderbewuste het woordje ‘niet’ niet kunnen vasthouden. Denk maar eens NIET aan een roze olifant. Om hier niet aan te denken, maak je automatisch eerst een plaatje van een roze olifant.
Bij negatief geformuleerde doelen, geef je jouw brein dus constant de opdracht om beelden te maken van dik zijn, ruzie maken en ongezond eten.
Op die manier wordt het veel lastiger om je doel te behalen. Probeer maar eens rustig te blijven bij die ‘vervelende’ collega terwijl je intern plaatjes maakt van ruzie maken.

Het is veel nuttiger en effectiever om te focussen op wat je wél wilt. Je brein krijgt op die manier opdracht om plaatjes te maken van de situatie waar je naar op zoek bent. Gezond eten kopen in de supermarkt, voedzame maaltijden bereiden, rustig en begripvol blijven bij die ene collega en ga zo maar door.

  1. Stel doelen op identiteitsniveau – wie wil jij zijn als mens?

Een deel van ons brein is gek op dingen die nieuw zijn. Het is geen toeval dat je overal dezelfde rode auto ziet wanneer jij net zo’n auto hebt gekocht, of dat iedereen opeens zwanger lijkt te zijn op het moment dat jij dat ook bent. Je brein is erop afgesteld.

Hoe groter en spannender de doelen, hoe meer je brein voor jou alles registreert wat jou helpt bij het bereiken van jouw doel. En wat is er nou groter, spannender en belangrijker, dan doelen te stellen met betrekking tot wie jij als mens wilt zijn. Als je echt een positieve impact op je leven wil maken, bedenk dan welke identiteit jij graag wilt hebben.

In plaats van te focussen op dingen die je dit jaar wilt hebben of dingen die je wilt doen, nodig ik je uit om eens te bedenken wie je zou willen zijn. Wie wil je zijn als persoon? Welke kwaliteiten wil jij bij jezelf ontwikkelen? Laat daarbij los wat jij denkt dat er mogelijk is en vertrouw erop dat je de kracht en moed hebt om die persoon ook echt te worden.

Om het wat concreter te maken, hier wat voorbeelden over de persoon die ik komend jaar (nóg meer) wil zijn:

  • Ik ga minder oordelen, en met meer begrip en liefde naar mezelf en naar anderen kijken
  • Ik ga een liefdevolle vader zijn die aanwezig is op de momenten dat het er toe doet (halverwege 2019 verwachten wij ons eerste kind, yeah! 😊).
  • Ik ga de grenzen van mijn comfortzone oprekken door massaal situaties op te zoeken die mijn groei stimuleren
  • Ik ga mijn successen uitgebreider vieren en er nóg meer bewust bij stil staan, zodat ik meer kan genieten van mijn persoonlijke groei

Voor mij gaan deze doelen echt het verschil maken. Natuurlijk heb ik ook andere doelen, maar die zijn vaak het gevolg van deze ‘hogere’ doelen. Zo wil ik bijvoorbeeld nog fitter worden, gezonder eten en meer sporten.  Deze dingen passen voor mij heel goed bij het liefdevoller kijken naar mezelf, een goede vader kunnen zijn en mijn comfortzone vaker verlaten.

  1. Houd je voortgang bij en vier de kleine successen

Meten is weten. Je voortgang bijhouden dwingt je enerzijds eerlijk naar jezelf te zijn en anderzijds motiveert het je. Ofwel omdat je trots bent op wat je al bereikt hebt (daar wil je natuurlijk meer van) of dat je ziet dat je nu toch echt in actie moet komen om je doel te bereiken. Wanneer je de voortgang niet bijhoudt, heb je na verloop van tijd geen idee meer wanneer je bijvoorbeeld wel of niet naar de sportschool bent geweest en wordt het ook makkelijker om jezelf voor de gek te houden.

Houd daarom dagelijks of op z’n minst wekelijks bij wat jij gedaan hebt om je doelen te bereiken en reflecteer op wat ging zoals je wilde en wat niet. Denk daarbij aan de tweede tip; het gaat om de stapjes die je al gemaakt hebt en elke dag is weer een nieuwe kans.

Bepaal of je huidige koers nog de juiste is of stuur bij. En vier de successen, hoe klein ze ook zijn. Wees trots op de stapjes die je al gezet hebt. Dat geeft brandstof voor de rest van de reis. Het is vaak gemakkelijk om enkel te focussen op de eindstreep en niet stil te staan bij wat er nu al is. Met enkel de finish in gedachten maak je je doel vaak onnodig groot (en angstaanjagend), terwijl de kleine stapjes juist laten zien dat je groeit en dichterbij komt. Iedereen begint bij het begin en met een eerste stap.

Wat ik je wens

Ik wens je geduld op je pad, want verandering kost tijd. Ik wens je het vermogen toe om iedere kleine verandering die jij veroorzaakt te vieren, elk moment van groei en inzicht. Zet het idee gerust opzij dat je gerepareerd moet worden, dat je nu niet voldoet. Vertrouw erop dat je precies bent waar je op dit moment hoort te zijn. Dat je aan het leren en groeien bent, een kunstwerk dat er al is en steeds een beetje mooier worden. Dat je gewoon bent en dat dat nu genoeg is.

Meer dan wat dan ook, wens ik je zelfliefde, want dat ben je meer dan wat dan ook aan jezelf verschuldigd. Drink hete thee op koude dagen, slaap als je moe bent en denk eraan soms even stil te staan, te spelen en te ademen.

Dit moment, zoals alle momenten, is een moment van pure mogelijkheid.

Tot slot wil ik graag de volgende tekst met je delen (credits voor de ING met een prachtige reclame):

Beginnen

Beginnen, niets is mooier dan beginnen
Spanning
Twijfel
Beginnen is daardoor heen breken
alles geven
niet morgen
nu
ontdekken wat je kan
en dan beter worden
steeds beter
beginnen is dat gevoel van, hé ik kan meer,

zoveel meer nog dan ik dacht.
Beginners kunnen alleen maar winnen
Dus begin gewoon

 

Christiaan

Vraag: welke tips heb jij voor het bereiken van je doelen?

Ik zou het leuk vinden als jij hier beneden een reactie achterlaat.

In Category: doelen bereiken

Christiaan van Os

Show 0 Comments
No comments yet. Be the first.
>
0 Shares
Share
Share
Tweet
WhatsApp